Barcelona

Dag 2 – Picasso Museum

Dag twee van mijn avontuur in Barcelona. Ik kreeg vandaag de opdracht om een museum naar keuze te bezoeken. Ik koos voor het Picasso museum op aanraden van veel kennissen en vrienden die al eens in Barcelona zijn geweest.

Om het museum te bezoeken moesten we naar het stadscentrum van Barcelona gaan. Na lang zoeken vonden we ergens in de pittoreske straatjes eindelijk het Picasso museum. Aan de kassa moesten we niet betalen en was een bezoek gratis voor studenten. Perfect voor onze povere portefeuille!

Na het bezichtigen van de werken nam ik de social media kanalen onder de loep. Ik had op voorhand even vluchtig gekeken op Facebook en Google wat ik allemaal rond het museum kon vinden. Er vielen mij niet echt bijzonderheden op, alles zag er netjes en goed onderhouden uit. De berichten worden op de social media in drie talen weergegeven: ‘Engels, Spaans en Catalaans. Zo spreekt het museum natuurlijk een breed internationaal publiek aan.

Door bijkomende onderzoeken te doen kwam ik erachter dat het museum op meerdere sociale media actief is zoals Instagram en Twitter maar ook minder gekende kanalen zoals Flickr en ze beheren een eigen blog. Jongeren proberen ze vooral te prikkelen met foto’s van de bekende kunstwerken die in het museum hangen. Volgens mij is dit echter niet gelukt, ik denk dat ze meer moeten inspelen op het creatieve, het speelse en het levensverhaal van Picasso. Er staan enkel foto’s op van het museum, de collectie, evenementen en een blik achter de schermen. Omdat er geen foto’s mogen genomen worden in het museum lijkt het me echt wel aangewezen voor een studentendoelgroep om eventueel enkele werken te gebruiken die wel mogen gefotografeerd worden. Zo heeft de bezoeker achteraf iets te vertellen op zijn of haar social media en krijgt het museum gratis publiciteit. Nu zal de security je op de vingers tikken als je nog maar je telefoon bovenhaalt…

Daarom enkele tips aan de social media-manager van het museum op een rijtje:

  • Creëer een leuke hashtag en social mediaplekje in het museum waar de bezoekers kunnen tonen dat ze er geweest zijn en dit zo online verspreiden naar hun vrienden, kennissen en familie.
  • Probeer een beetje variatie te brengen op elk kanaal apart, nu vind je vaak dezelfde berichten terug op de verschillende social media.
  • Het maken van Instagram Story’s door een jong publiek (eventueel influencers) zou ook echt helpen volgens mij.

Over het algemeen mag ik echt niet klagen over de social media, alles is professioneel en strak. Mits de bovenstaande tips meer te verwerken heb ik verder geen opmerkingen of bedenkingen.


Volg jij de sociale media al van het Picasso-Museum? Waar wacht je dan nog op?

Klik hier om naar de Facebookpagina te gaan!
Klik hier om naar de Twitter van het museum te gaan!
Klik hier om naar de Blog te gaan!
Klik hier om naar de Instagram account te gaan!
Klik hier om naar de Flickerpagina te gaan! 


Enkele sfeerbeelden

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *